Descriere
Să fie vorba despre o pastă de dinți miraculoasă?
Sau despre o periuță mai specială?
Noi vă spunem că este vorba despre copii deosebiți, mereu cu zâmbetul pe buze și dornici să se mențină sănătoși! Pentru un zâmbet sănătos este necesar un periaj pe măsură și respectarea unor norme igienice corespunzătoare. Învățând copiii să-și păstreze sănătatea printr-o igienă riguroasă, alimentație sănătoasă și un program echilibrat de mișcare și odihnă formăm generații mai sănătoase și mai bine informate.
Proiectul are ca și scop, implicarea activă și eficientă a copiilor în activități prin care să le dezvolte obiceiuri corecte de igienă orală care să-i însoțească pe durata întregii vieți.
Obiective:
- Cunoaşterea noţiunilor legate de sănătate în vederea unei igiene orale corecte.
- Formarea deprinderilor de alimentaţie raţională – un rol important în prevenirea cariilor dentare.
- Dezvoltarea capacităţii de utilizare a normelor igienico-dentare prin corectarea deprinderilor greşite şi încurajarea celor corecte;
Parteneri
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 30 Oradea – coordonator Ioja Mirela;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 34 Oradea – coordonator Lazăr Bianca;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 45 Oradea – coordonator Sidor Alexandra;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 46 Oradea – coordonator Nicoruț Alexandra;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 50 Oradea – coordonator Budai Alexandra;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 52 Oradea – coordonator Nicoraș Geanina Camelia;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 56 Oradea – coordonator Popa Nicoleta Andreea;
- S.E.I. ”Cristal” Oradea – coordonator Butcovan Lucica;
- Liceul Teologic Penticostal ”Betel” Oradea – coordonator Manea Alina;
- Liceul Tehnologic ”Felix” Sânmartin – coordonator Teodorof Diana;
- Liceul Tehnologic Nr.1 Șuncuiuș – coordonator Bradea Florina Aurora;
- Școala Gimnazială Nr.1 Lazuri de Beiuș – coordonator Criste Henrieta;
- Școala Gimnazială Nr.1 Pietroasa – coordonator Coraș Adela;
- Școala Gimnazială Nr.1 Săliște de Vașcău – coordonator Stan Daniela;
- Școala Gimnazială Nr.1 Tărcaia – coordonator Coș Bianca;
- Școala Gimnazială Nr.1 Vârciorog – coordonator Restea Aurelia;
Am derulat proiectul ,,Ecogrădiniţa” de când a fost implementat la nivel național, devenind o tradiție în rândul copiilor și al cadrelor didactice. Am făcut parte din echipa de implementere a proiectului finanțat ,,Grădina mea”, în anul școlar anterior, acest proiect fiind o continuare a muncii în echipă. Am conceput și susținut lucrarea de grad did I, intitulată ,,Importanța jocului de rol în dezvoltarea emoțională a preșcolarilor, prin intermediul educației ecologice”.
În toţi aceşti ani am dobândit experienţă în domeniul activităţilor extra-curriculare derulate în cadrul acestor proiecte, am constatat interesul şi plăcerea de a participa la acţiuni care depăşesc rutina, care îmbunătăţesc colaborarea cu ceilalţi factori interesaţi în educaţia copiilor preşcolari, care lărgesc orizontul cunoaşterii şi facilitează interrelaţionarea grădiniţă – familie–şcoală–comunitate locală.
Viitorul planetei noastre depinde de o schimbare a conștiinței, în care oamenii și resursele naturale nu mai sunt exploatate fără a se lua în considerare impactul pe termen lung. Sprijinirea celor mici încă din copilăria timpurie să dezvolte o relație de sensibilitate, compasiune și cooperare între ei și lumea naturală, este un pas crucial în generarea acestei noi conștiințe.
Proiectul „MICA MEA GRĂDINĂ”, prin intermediul echipei de implementare, format din cadrele didactice, își propune să implice un număr cât mai mare de preșcolari, școlari și părinții acestora.
Pornind de la ideea – copilul care a învățat să admire natura, parcul cu flori, acel copil va deveni prietenul naturii și mai apoi protectorul ei – ne propunem să implementăm o grădină de legume și mirodenii, în curtea grădinițelor/școlilor. Legumele vor fi cultivate în lădițe de permacultură. Preșcolarii și școlarii vor fi implicați de la plantarea semințelor și a răsadurilor, la îngrijirea straturilor, până la cultivarea acestora. Odată culese, legumele vor fi consumate de către toți preșcolarii și școlarii din unități, în ideea de a-i învăța să consume conștient legume proaspete.
În prima parte vom planta semințe în pahare (în sala de grupă/clasă) care vor fi îngrijite de copii, apoi acestea vor fi plantate în lădițe în curtea gradinițelor/școlilor (roșii, busuioc, mărar). Legume precum salata verde, spanac, ceapa le vor planta direct în lădițe conform anotimpului. Dorim să formăm copiilor deprinderea de a consuma legume proaspete în salata aromată cu mirodenii (busuioc, mărar). Pe termen lung dorim ca aceste culturi să le putem dona unor copii nevoiași din comunitate, de la un centru specializat.
Scop: Conștientizarea rolului pe care cartea îl are în dezvoltarea personalităţii copilului prin stimularea interesului pentru lectură în perioada preșcolarității.
Obiective:
- Formarea unei atitudini de grijă şi respect faţă de carte.
- Îmbunătăţirea comunicării orale şi stimularea interesului pentru citit-scris.
- Stimularea imaginaţiei şi a creativităţii verbale.
- Conștientizarea importanţei lecturii în dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi formare a personalităţii
- Familiarizarea cu alte instituţii care fac posibile împrumutul de carte: biblioteci, librării, tipografii (vituale);
Activitățile propuse
1. „Călător în lumea cărților”
- ,,Cartea, comoară pentru suflet”
- „Mihai Eminescu- poet nepereche”
- ,,Personajele se trezesc la viaţă”
- „Ziua Națională a lecturii”
- „Cartea – trecut, prezent şi viitor”-Activitate principală
- „Dăruim o carte”
- „Jurnal de lectură”
,,O, brad frumos!”- confecționa-rea unor podoabe pentru bradul de Crăciun, folosind materiale reciclabile
Copiii, alături de părinții lor, au confecționat din materiale reciclabile diferite ornamente pentru bradul de Crăciun. Cu bucurie, creativitate și îndemânare au reciclat creativ, transformând deșeurile în adevărate opere de artă. Materialele folosite au fost: carton, peturi, capace din plastic sau metal, material textil, cofrage de ouă, șervețele, farfurii și pahare de unică folosință din carton sau plastic. La final, cei doi brazi naturali din sala de grupă au fost împodobiți cu ornamentele realizate, fiind încântați de rezultatele muncii lor. Cu toții, de la mic la mare, trebuie să conștientizăm importanța protejării mediului, pentru bunăstarea planetei.
,,Să ne bucurăm de natură” – plimbare în natură, jocuri în aer liber, observarea mediului
Copiii s-au bucurat de natură, plimbându-se, respirând aer curat, jucându-se și observând natura în anotimpul iarna. Cei mici s-au bucurat de zăpadă, s-au dat cu sania, au făcut oameni de zăpadă și au desfășurat jocuri de mișcare în aer liber.
,,Micii ecologiști reciclează” – colectare selectivă
Această activitate este în curs de desfășurare și urmărește conștientizarea importanței reciclării deșeurilor și predarea materialelor reciclabile adunate la centrele de colectare.
Din dorinţa de a-i vedea mereu pe copii, cu zâmbetul pe buze, propunem derularea acestui proiect, prin care urmărim promovarea unor relaţii de prietenie, de comunicare, de colaborare şi schimb de experienţă între copii şi cadre didactice ;
Grădiniţa, şcoala şi comunitatea au datoria de a veghea asupra dezvoltării personale optime a fiecărui preşcolar şi elev, stimulându-l în căutarea şi descoperirea aptitudinilor /intereselor /talentelor acestora, cultivându-le simultan aplicaţia şi perseverenţa în realizarea obiectivelor propuse.
Spiritul de echipă, colaborarea, intercunoaşterea, lărgirea orizontului cultural vor fi stimulate prin activităţile din cadrul proiectului care vor implica elevi, preşcolari cu potenţial creativ.
Acest proiect educativ județean se doreşte a fi un portal spre sufletul fiecăruia, o șansă de a arăta și promova creativitatea copiilor/elevilor, încă de la cele mai fragede vârste!!
OBIECTIVELE acestui proiect sunt:
-Dezvoltarea imaginaţiei şi a creativității prin realizarea unor produse originale a activităţilor plastice şi practice, gospodăreşti ;
-Dezvoltarea capacităţii de exprimare a propriilor sentimente şi trăiri legate de tema propusă;
-Stimularea expresivității, imaginaţiei și creativității prin activitățile propuse în calendar ;
-Dezvoltarea cooperării și colaborării între educatoare și învățătoare prin schimbul de informații referitoare la metode de lucru, material didactic folosit, decoruri, poveşti, mesaje;
-Promovarea imaginii unității de învățământ la nivel de judeţ prin diseminarea proiectului.
Activităţile derulate ȋn cadrul proiectului sunt:
- “Aromele copilăriei” (atelier de gătit)-realizarea unui preparat tradiţional/prezentarea reţetei urmate;
- “Cea mai frumoasă poveste e cea creată de mine…”-crearea de către copii/elevi a unor poveşti proprii şi reprezentarea prin desene suggestive a acestora;
- “Masca sau costumul meu preferat…”-carnaval- un costum sau o mască realizate de către copii/elevi, din diferite materiale;
- “Din suflet pentru mama mea…”-interviu/colaj de mesaje- realizarea unui colaj de mesaje adresate mamei, transmise din suflet de către copii/elevi;
- “Sărbători, prin ochi de copil…”(Sărbătoarea Învierii Domnului)- lucrări artistico-plastice realizate de către copii/elevi prin diferite tehnici de lucru;
- “Aripile copilăriei”(evaluarea proiectului)
Partenerii noştri externi din cadrul acestui proiect sunt:
- Şcoala Gimnazială nr.16 Oradea, jud.Bihor
- Şcoala Profesională“Ovidiu Drimba”Lugaşu de Jos,structură G.P.N.nr.1, jud.Bihor
- Liceul Teoretic“Lucian Blaga”Oradea, jud.Bihor
- Grădiniţa cu program prelungit nr.50 Oradea, jud.Bihor
- Grădiniţa cu program prelungit nr.54, Oradea, jud.Bihor
- Grădiniţa cu program prelungit nr.30, Oradea, jud.Bihor
- Grădiniţa cu program prelungit nr.56, Oradea, jud.Bihor
- Şcoala Gimnazială nr.1 Ciumeghiu, structura G.P.N.nr.1, jud.Bihor
- Şcoala Gimnazială nr.1 Sântandrei, jud.Bihor
- Şcoala Gimnazială nr.1 Sânicolau Român, structura G.P.N.nr.2 Roit, jud.Bihor
Evaluarea proiectului a constat ȋn realizarea unei cărţi, cu rezultatele obţinute, ȋn urma desfăşurării acestui proiect. Consider că, toate activităţile propuse au fost desfăşurate conform calendarului, iar scopul şi obiectivele au fost atinse ȋn totalitate.
Pentru a ajunge la grădiniţă sau la şcoală, copiii traversează străzi, unele foarte circulate, cu sau fără semafor, cu sau fără trecere de pietoni, uneori având curbe cu vizibilitate redusă. În contextul societăţii actuale, când familiile sunt tot mai preocupate de problemele cotidiene, când a crescut rapid numărul de vehicule, dar mai ales de autovehicule, se impune ca încă de la cele mai fragede vârste, copiii să cunoască cele mai elementare reguli de circulaţie pe drumurile publice. Copiii preşcolari sunt cei mai expuşi accidentelor, datorită vârstei fragede, a unei insuficiente supravegheri sau a incapacităţii de a lua decizii legate de actul circulaţiei. Preșcolarii preferă mersul pe jos, mersul cu bicicleta, cu rolele și joaca afară. Încă nu au responsabilitatea de a se descurca în trafic singuri, dar pot începe să înțeleagă normele de siguranță. Pentru această grupă de vârstă, rolul adulților fie ei părinți sau educatori, în formarea unui comportament responsabil este deosebit de important, aceștia fiind principalul model de urmat de copil în această etapă a dezvoltării lor. Prin desfăşurarea activităţii de educaţie rutieră, copiii vor dobândi cunoștințe, își vor forma deprinderi și abilități care să le permită adaptarea cu ușurință în situația când sunt mici pietoni. Vor cunoaşte semnele de circulaţie, vor învăţa să respecte regulile de circulaţie, să cunoască drepturile şi îndatoririle pe care le au pietonii şi conducătorii de autovehicule, în concluzie vor învăţa să-şi apere viaţa.
Activitățile s-au desfăşurat conform planificării, atingând scopul şi obiectivele propuse.