Tip de proiect: Proiect cultural-artistic
Perioada desfăşurării: octombrie 2023- iunie 2024;
Activitatea principală a proiectului a fost concursul județean „Europa, bucuria copiilor” desfășurat online. Prima etapă a constat în pilotarea concursului la nivelul fiecărei grădinițe participante, urmată de o expoziție online cu lucrările copiilor, care a avut loc pe 9 mai 2024 pe site-ul proiectului https://prescolaruleuropean.gradinita53oradea.ro/
Au participat 11 unități preșcolare din județul Bihor, implicând 75 de cadre didactice și 120 de preșcolari care au realizat desene, picturi și colaje. Conform regulamentului, pentru fiecare secțiune a concursului s-au acordat premii (I, II, III) și mențiuni. Diplomele acordate au fost înregistrate și avizate de GPP Nr. 53 Oradea și ISJ Bihor.
Proiectul a avut ca scop principal valorificarea potențialului creativ al preșcolarilor, facilitând integrarea valorilor tradiționale românești în diversitatea culturală europeană. Pe lângă obiectivele didactice, proiectul a urmărit dezvoltarea creativității, dinamismului și expresivității copiilor. Impactul imediat asupra preșcolarilor a inclus promovarea spiritului de concurs și dezvoltarea unor abilități specifice, iar pe termen lung, afirmarea personalității lor creatoare.
Expoziţia pe siteul https://prescolaruleuropean.gradinita53oradea.ro/ a fost deschisă publicului pentru a vota în periada 9 mai 2024-15 mai 2024.
Impactul proiectului: Implicarea copiilor de la o vârstă fragedă în dezvoltarea unor abilităţi de interrelaţionare pozitivă prin comunicare; Creşterea exponenţială a accesului la resurse informaţionale şi existenţa unei reţele de comunicare între grădiniţele participante la proiect; Creşterea prestigiului unităților de învățământ preșcolar în comunitate.
Viitorul planetei noastre depinde de o schimbare a conștiinței, în care oamenii și resursele naturale nu mai sunt exploatate fără a se lua în considerare impactul pe termen lung. Sprijinirea celor mici încă din copilăria timpurie să dezvolte o relație de sensibilitate, compasiune și cooperare între ei și lumea naturală, este un pas crucial în generarea acestei noi conștiințe.
Proiectul „MICA MEA GRĂDINĂ”, prin intermediul echipei de implementare, format din cadrele didactice, și-a propus să implice un număr cât mai mare de preșcolari, școlari și părinții acestora.
Pornind de la ideea – copilul care a învățat să admire natura, parcul cu flori, acel copil va deveni prietenul naturii și mai apoi protectorul ei – ne-am propus să implementăm o grădină de legume și mirodenii, în curtea grădinițelor/școlilor. Legumele au fost cultivate în lădițe de permacultură. Preșcolarii și școlarii vor fi implicați de la plantarea semințelor și a răsadurilor, la îngrijirea straturilor, până la cultivarea acestora. Odată culese, legumele au fost consumate de către toți preșcolarii și școlarii din unități, în ideea de a-i învăța să consume conștient legume proaspete.
În prima parte am plantat semințe în pahare (în sala de grupă/clasă) care au fost îngrijite de copii, apoi au fost plantate în lădițe în curtea gradinițelor/școlilor (roșii, busuioc, mărar). Dorim să formăm copiilor deprinderea de a consuma legume proaspete în salata aromată cu mirodenii (busuioc, mărar).
Activitățile s-au desfăşurat conform planificării, atingând scopul şi obiectivele propuse.
Evaluarea proiectului Mica mea grădină s-a realizat prin Parada costumelor eco. Fiecare grupă și-a prezentat costumul eco, iar la final copiii au fost recompensați cu o diplomă și o limonadă. A fost o atmosferă de veselie, distracție și bună dispoziție.
Prin fapte, gesturi, exemple de urmat, putem stârni în sufletul copilului dragostea pentru natură și dorința de a veni în sprijinul ei.
- Grupul țintă vizat:
– direct: direct: aproximativ 120 preșolari din gradinită și preșcolarii și școlarii din instituțiile partenere – 350 copii
– indirect: cadre didactice , părinţi, membri ai comunității locale
- Enumerarea activităților din proiect:
- Prietenii naturii se numesc ,,ecologiști”
- Sortăm și reciclăm
- Pahare pentru răsaduri
- Ne pregătim de grădinărit
- Micii grădinari
- Îngrijirea plantelor
- Oaza de verdeață (G.R.L.I)
- Parada costumelor eco
- Numărul de participanți: 350 de preșcolari și elevi
- Parteneri:
- Echipa de implementare :
- Grădinița cu Program Prelungit nr.53 reprezentată de Șulea Otilia Andrada în calitate de director și Purtan Ioana Viorica în calitate de coordonator;
- Liceul Teoretic Lucian Blaga reprezentat de Iova Delia Dorina, în calitate de director și Hadade Silvia în calitate de partener;
- Școala Gimnazială nr.16 reprezentată de Bugle Silviu , în calitate de director și Nica Veturia în calitate de partener;
- Şcoala Gimnazială Dacia reprezentată de Novac Alin,în calitate de director şi Galea Ioana, în calitate de partener;
- Centrul Școlar De Educație Incluzivă ” Cristal” reprezentat de Vesa Maria Ramona, în calitate de director și Cotuna Natalia în calitate de partener;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr. 56, Oradea, reprezentată de Lukacs Maria Daniela în calitate de director și Iluța Mihaela Ioana în calitate de partener;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr.52, Oradea, reprezentată de Sala Ioana în calitate de director şi Hus Ramona în calitate de partener;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr.45, Oradea, reprezentată de Caba Sanda Maria, în calitate de director şi Stanciu Adina în calitate de partener:
- Grădinița cu Program Prelungit Nr.30, Oradea, reprezentată de Ruge Ioana, în calitate de director şi Murg Mirabela, în calitate de partener;
- Grădinița cu Program Prelungit Toldi, Salonta reprezentată de Butcă Lia, în calitate de director şi Toma Mirabela în calitate de partener;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr.1, Beiuş, reprezentată de Ştefănică Monica, în calitate de director şi Petruţ Lavinia în calitate de partener;
- Liceul Pedagogic ,,Nicolae Bolcaș”, Beiuș, reprezentat de Cioloş Adina Ionelaîn calitate de director şi Ganea Ioana, în calitate de partener;
- Grădinița cu Program Prelungit Nr.1, Ştei, reprezentată de Rengle Sorina, în calitate de director şi Vesa Adina, în calitate de partener
- Şcoala Gimnazială ,,Aurel Pop”, Structură GP.P. Nr 1, Oşorhei, reprezentată de Mohuţ Adrian, în calitate de director şi Zsura Felicia, în calitate de partener
- Şcoala Gimnazială Nr.1, Remetea- Structură Şcoala Gimnazială Petru Miheş, Meziad, reprezentată de Făşie Cătălin în calitate de director şi Fărcuţ Adriana Ioana în calitate de partener
- Finanțarea: donaţii, fonduri proprii, sponsorizări
Motto:
„Am primit lumea ca o moştenire pe care nu-i îngăduit nimănui să o deterioreze, ci fiecare generaţie este obligată să o lase mai bună posterităţii”. (J. Joubert)
În grădiniţă, facem primii paşi în încurajarea copiilor să devină factori activi ai protecţiei mediului. Comportamentele şi convingerile formate copiilor la o vârstă cât mai fragedă sunt cele care se păstrează cel mai bine toată viaţa. Copiii trebuie să realizeze că problemele mediului înconjurător sunt ale lumii întregi, ale fiecăruia dintre noi, iar fiecare acţiune negativă a noastră poate să afecteze în mod distructiv natura.
Scopul educației ecologice este tocmai acela de a preveni deterioarea mediului, iar omul să acționeze conștient pentru menținerea și întreținerea permanentă a calității acestuia. Implicarea fiecărui cetățean contribuie la reducerea poluării mediului și la salvarea resurselor prin reciclarea deșeurilor.
Proiectul educativ ,,Micii ecologiști fac Pământul să zâmbească” a urmărit implicarea copiilor, părinților şi a comunității locale în acţiuni ecologice, formarea şi exersarea unui comportament ecocivic conştient şi responsabil.
Scolul acestui proiect a fost formarea şi exersarea unui comportament ecocivic conştient şi responsabil, stimularea motivaţiei pentru protejarea naturii, formarea comportamentului
ecologic adecvat , derularea de acţiuni concrete de protecţie a mediului înconjurător și cultivarea unei atitudini positive față de mediu.
Obiectivele urmărite au fost următoarele:
– Dezvoltarea capacităţii de explorare şi investigare a mediului înconjurător folosind instrumente şi procedee adecvate;
– Cultivarea sentimentelor de respect și prețuire față de mediul înconjurător;
– Formarea unui comportament ecocivic conştient şi responsabil;
– Stimularea motivaţiei pentru protejarea naturii;
– Implicarea în acțiuni concrete de protecție a mediului (prevenirea poluării, colectarea selectivă, reciclare de deșeuri);
– Antrenarea în realizarea de lucrări ECO, cu mesaje PRO NATURA.
Proiectul s-a derulat în perioada decembrie 2023 – iunie 2024 și a avut ca parteneri următoarele instituții:
➢G.P.P. Nr.34 Oradea
➢G.P.P. Nr.50 Oradea
➢G.P.P. Nr.56 Oradea
➢G.P.P. Nr.30 Oradea
➢G.P.P. Nr.54 Oradea
➢G.P.P. Nr.52 Oradea (Structura G.P.P.Nr.41)
➢Școala Gimnazială Nr. 1 Aștileu (Structura G.P.P. Nr.1)
➢Școala Gimnazială Nr. 1 Tărian
➢Școala Gimnazială ,,Ovidiu Drimba” Lugașu de Jos
➢Școala Gimnazială Nr.11 Oradea (Structura Școala Gimnazială ,,I. Bogdan”)
➢Liceul Teoretic ,,C-tin Șerban” Aleșd
➢Liceul Teoretic Nr.1 Bratca
➢Colegiul Național ,,Iosif Vulcan” Oradea
Grup țintă:
•Direct – 450 de preșcolari şi 120 de elevi (ciclului primar) din unitățile de învățământ implicate în proiect
•Indirect – cadrele didactice din unitățile de învățământ implicate în proiect, părinți, membri ai comunității locale
În cadrul proiectului s-au desfășurat următoarele activități:
,,O, brad frumos!” (confecționarea unor podoabe pentru bradul de Crăciun, folosind materiale reciclabile)
Rezultatele au fost podoabele pentru bradul de Crăciun, realizate din materiale reciclabile, în cadrul unei activități comune cu părinții.
Activitatea principală a proiectului a fost concursul județean „Cartea – trecut, prezent şi viitor”, care s-a desfășurat în două etape: etapa de pilotare la nivelul fiecărei grădinițe implicate în proiect, iar în luna aprilie s-a desfășurat etapa județeană a concursului.
Prin acordurile de parteneriat s-au îmbunătățit relațiile dintre factorii educaționali implicați în proiect.
Participanţi: Au participat 13 unități preșcolare din județul Bihor, 90 cadre didactice îndrumătoare și 180 de preșcolari cu desene, picturi și colaje. Pentru fiecare secțiune am acordat premiul I, II, III și mențiune conform regulamentului din proiect. Diplomele au fost înregistrate la GPP nr 53 Oradea și avizate de ISJ Bihor.
Proiectul a fost conceput cu scopul de a conștientiza rolul cărții în dezvoltarea personalităţii copilului prin stimularea interesului pentru lectură în perioada preșcolarității. Expoziția de lucrări a fost realizată în data de 23 aprilie 2024 la GPP Nr 53 Oradea. Pentru beneficiarii acestui proiect s-au atins, pe lângă obiectivele didactice propuse şi alte obiective personale pe care orice copil le vizează: exercitarea spiritului creativ și valorificarea potențialului acestuia, dinamismul și expresivitatea.
Impactul imediat al proiectului asupra preşcolarilor a fost: promovarea spiritului de concurs, dezvoltarea unor abilităţi şi deprinderi specifice temei. Impactul de lungă durată priveşte conștientizarea importanţei lecturii în dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi formare a personalităţii.
Prezentarea finalității proiectului și a instrumentului prin care s-a realizat în cadrul unor conferințe, simpozione și a fost promovat pe siteul grădiniței
Pentru a ajunge la grădiniţă sau la şcoală, copiii traversează străzi, unele foarte circulate, cu sau fără semafor, cu sau fără trecere de pietoni, uneori având curbe cu vizibilitate redusă. În contextul societăţii actuale, când familiile sunt tot mai preocupate de problemele cotidiene, când a crescut rapid numărul de vehicule, dar mai ales de autovehicule, se impune ca încă de la cele mai fragede vârste, copiii să cunoască cele mai elementare reguli de circulaţie pe drumurile publice. Copiii preşcolari sunt cei mai expuşi accidentelor, datorită vârstei fragede, a unei insuficiente supravegheri sau a incapacităţii de a lua decizii legate de actul circulaţiei. Preșcolarii preferă mersul pe jos, mersul cu bicicleta, cu rolele și joaca afară. Încă nu au responsabilitatea de a se descurca în trafic singuri, dar pot începe să înțeleagă normele de siguranță. Pentru această grupă de vârstă, rolul adulților fie ei părinți sau educatori, în formarea unui comportament responsabil este deosebit de important, aceștia fiind principalul model de urmat de copil în această etapă a dezvoltării lor. Prin desfăşurarea activităţii de educaţie rutieră, copiii vor dobândi cunoștințe, își vor forma deprinderi și abilități care să le permită adaptarea cu ușurință în situația când sunt mici pietoni. Vor cunoaşte semnele de circulaţie, vor învăţa să respecte regulile de circulaţie, să cunoască drepturile şi îndatoririle pe care le au pietonii şi conducătorii de autovehicule, în concluzie vor învăţa să-şi apere viaţa.
Activitățile s-au desfăşurat conform planificării, atingând scopul şi obiectivele propuse.
- Grupul țintă vizat:
-direct: preșcolarii Grădiniței nr.53 și grădinițele partenere și elevii din școlile partenere
-indirect: cadrele didactice ,părinţii, membri ai comunității locale